Positiivne ja negatiivne näide kasutatavusest veebis

Kasutatavus on üldisemas mõistes kasutamise lihtsus ja meeldivus. Külastades veebilehe, inimesele peab ee meeldima ja tekitama soovi järgmine kord seda uuesti külastada. Lehel peab olema midagi erilist, mis jääb inimesele meelde. Meeldejäävus on üks kasutatavuse komponentidest, mida on ka sõnastanud taanlane Jacob Nielsen. Igal lehel on oma eesmärk ja omad teed, mille mööda minnes sa neid eesmärgid saavutad. Need teed peavad olema selged ja meeldejäävad selleks, et kasutajale oleks veebis mugav tööd teha. Näiteks üks kord teinud sisselogimise Facebook´i kasutaja teeb seda ka järgmine kord, kuna lehel ei ole üleliigset infot, ainult see, mis sisselogimiseks vaja on.

Kasutatavusest alati mõeldakse kui äärmiselt heast asjast. Kui mina esimest korda sellise mõiste kuulsin, ei oskanud midagi negatiivset mõelda. Vaatamata sellele, nagu ka igal teisel mõistel, kasutatavusel on ka negatiivseid külgi, mitte ainult positiivseid. 

Kasutatavuse komponendiks tahan välja tuua näiteks veebilehe või äppi disaini. Ilmselgelt heal lehel peab olema üleni läbimõeldud disain ning erinevate ikoonide värvid, toonid ja paiknemine. Kuid inimene kiiresti harjub heaga ja mugavaga ning mõne vaesema lehe või äppi puhul sellega harjunud inimene ei loe antud rakenduse piisavalt heaks, vaatamata selle sisule. Sama moodi ei tohi hinnata raamatut kaane järgi.

Kui ma oleks loonud enda veebilehe, oleks püüanud maksimaalselt meelespidada kasutatavuse mõistet ja selle komponente, sest see, kuidas sinu rakenduse näevad kasutajad ja ka saavad seda kasutada on kõige olulisem.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Arvustus Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO kohta

Eesti infoühiskonna arengukava 2020 visioonipunktid

Rühmatöö arvustus